Сьогодні бізнес потребує цифрової трансформації: чому? ТОП питань
14.09.2021
1. Сайт створений, чат-бот працює, додаток запущений. Цифрова трансформація компанії вже відбулася?
Одні вважають, що цифрова трансформація — це просто впровадження нових технологій, переклад даних і процесів в digital-формат, інші бачать її як нову назву автоматизації, незрозумілий або штучно створений термін. Однак, цифровізація — переклад, наприклад, документообігу в онлайн ще не дорівнює цифровій трансформації.
Цифрова трансформація — це безперервний і комплексний процес перетворення компанії на всіх рівнях. Воно відбувається в продуктах і послугах, структурі організації, підходах до управління, змінюється формат роботи з клієнтами і навіть корпоративна культура. Іншими словами, це революційна трансформація бізнес-моделі суб’єкта господарювання.
Особливість цього процесу в тому, що розпочавшись в «точці А» він не має кінцевого пункту. Сьогодні ми не вибираємо: здійснювати цифрову трансформацію чи ні — вона вже відбувається і стосується будь-якої організації: будь то малий, середній або великий бізнес.
І хоча цифрова трансформація завжди пов’язана з інноваціями і проривними технологіями — це тільки частина успіху. Використання digital і data — це інструменти перетворення, а не самоціль. Бізнес- та операційні моделі цифрової трансформації базуються також на запитах і очікуваннях клієнтів.
2. Навіщо потрібна цифрова трансформація, якщо справи компанії йдуть добре?
Перебіг процесів прискорюється в десятки разів і це стає новою нормою, якій повинен відповідати бізнес. Часто компанії витрачають величезні кошти на підтримку застарілих технологій, які вже давно не приносять великого прибутку і не відповідають вимогам цифрового ринку. Зберігати застарілі технології в робочому стані — дорого, модернізувати їх — ще дорожче. До того ж для їх обслуговування потрібна не одна людина. Набагато легше витратитися на новітні технології та розширювати пул клієнтів, ніж повільно розорятись, намагаючись підтримувати нерентабельний інструмент. Більше дізнатись про це ви можете з нашого матеріалу “Діджиталізація та автоматизація: як вибрати ІТ-рішення, щоб потрапити в ціль і при цьому не переплатити”.
3. Цілі цифрової трансформації
Підвищення ефективності роботи організації, гнучкість і прискорення бізнес-процесів одночасно і мета, і результат цифрової трансформації. Згадаймо фразу: «Компанії бувають швидкими або мертвими», зараз вона більш ніж актуальна, адже якщо організація не адаптується до сучасного темпу і особливостей ведення бізнесу, вона не здатна буде конкурувати з тими, хто це вже робить.
Цифрова трансформація дає компанії додаткові конкурентні переваги. Дані використовуються не тільки для фіксації статусу виробничого процесу або обліку результатів бізнесу, сьогодні дані — це новий актив підприємства, що приносить прибуток.
4. «Краще пізно, ніж …»: як почати цифрову трансформацію?
Щоб бізнес був дієздатний завтра, цифрова трансформація необхідна сьогодні і вона вже відбувається, прийняти рішення про зміни потрібно було вчора, зібрати інформацію позавчора, а подумати про це все ще минулого тижня. Її засоби впроваджуються не для того виключно, щоб знизити витрати — трансформація потрібна, якщо бізнес усвідомив, що потребує нового простору для розвитку.
В першу чергу визначаються напрями, які будуть розвиватись. Два основних — це продукт і засіб комунікації з клієнтом. Як правило, обидва процеси знаходяться в цифровому полі. Якщо продукт матеріальний, то саме засіб комунікації перетворюється в цифровий актив. Підходи у здійсненні цифрової трансформації можуть відрізнятися, однак універсальний — це увага до клієнтського досвіду і вміння поставити його в центр свого бізнесу.
Експерти Інституту цифрової трансформації (DTI), наприклад, виділяють 4 етапи впровадження трансформації:
1. Аналітика клієнтського досвіду;
2. Робота з командою — залучення співробітників в цифрову трансформацію, формування сучасної корпоративної культури, навчання і адаптація співробітників до нових цифрових інструментів;
3. Побудова ефективної операційної моделі. На цьому етапі впроваджуються нові системи, перебудовується ключова архітектура, модернізуються бізнес-додатки і процеси — все направлено на оптимізацію, підвищення продуктивності, усунення технічного боргу;
4. На останньому етапі формується нова бізнес-модель або серйозно оновлюється існуюча: компанія створює новий продукт, або перебудовує логістику, змінює підходи до позиціонування компанії.
5. Ефективність комунікації та поліпшення клієнтського досвіду
З кожним днем попит на цифрові технології для бізнесу зростає. Зараз клієнти очікують, що будь-яке їхнє бажання, хай навіть дуже незвичайне, буде виконано максимально швидко і точно. Підприємства, які не адаптуються до вимог цифрового споживача, швидше за все, втратять позиції — свою частку на ринку або перестануть існувати взагалі.
Ідея цифрової трансформації полягає в створенні персоналізованої, індивідуальної пропозиції і доставці її клієнту зручним для нього способом. У повсякденному житті ми користуємося величезною кількістю сервісів і продуктів, що з’явилися завдяки цифровій трансформації. Ми часто перестаємо помічати це — здається, що ці сервіси були завжди. Це зручно, доступно і вигідно.
Підприємство в умовах цифрової трансформації має безперервно відстежувати і аналізувати досвід клієнта в усіх точках його присутності і взаємодії з компанією, щоб підвищувати ефективність комунікації. Дуже важливо, щоб ці канали були налаштовані, а інформація в них — синхронізована.
Для того щоб перейти до цифрової трансформації потрібно зібрати якомога більше даних: якими пристроями, ПЗ, технологіями, соцмережами користується клієнт; коли, для чого, з ким він спілкується, чи використовує він це все в роботі і т.д. Клієнти будуть більше залучені в процес створення товарів і послуг, матимуть можливість впливати на їх якість.
6. Трансформація команди
Члени команди повинні розуміти мету змін, пройнятись ідеєю того, що діджиталізація — це не тимчасова опція, а вимога сьогодення. Тільки в тому випадку, якщо команда усвідомлює всю важливість процесу, можливий успіх у підсумку. Необхідно адаптувати персонал до технологічних нововведень, нового стилю управління і роботи, залучати до процесу переходу на новий етап розвитку. Процеси всередині компанії стануть більш гнучкими, ефективними і керованими, структури управління будуть трансформуватися від ієрархічних до більш гнучких — Аgile.
Використання сервісів типу Jira або модулів робить роботу над проектом прозорою для всієї команди. Така гейміфікація допомагає залучати до проекту всіх співробітників: люди можуть брати участь в процесах, які їх зацікавили, але виходять за межі їх компетенції. Підвищується ступінь залученості та зацікавленості у досягненні результату на всьому шляху ведення проекту.
Результат буде відчутний на кожному етапі роботи — фіксація в системі робить наочними всі здійснені дії. Командна робота підвищує ефективність співробітників, а також їх роль у прийнятті важливих для бізнесу рішень. Співробітники поділяють не тільки успіх компанії, але і відповідальність за виконану роботу.
7. Менше означає більше: економія часу примножує прибуток
Впровадження цифрових технологій зробило бізнес більш гнучким. Підприємство швидше адаптується до ринкових тенденцій і реагує на зовнішні фактори економіки. Наприклад, використання системи обробки великих обсягів даних в реальному часі дає колосальну перевагу перед тими, хто ще не впровадив технологію Big Data: спираючись на отриману інформацію, компанії можуть прогнозувати майбутні переваги клієнтів і вчасно на них реагувати. Діяти на випередження. І це лише одна з можливостей, яку відкривають великі дані.
Автоматизація бізнес-процесів компанії значно знижує операційні витрати і необхідність в трудових ресурсах. Збільшується і швидкість обслуговування, тому ще технології відкидають більшу частину етапів на шляху продукту до кінцевого споживача. У нашому попередньому матеріалі Ви можете ознайомитись з тим як автоматизація бізнес-процесів впливає на бізнес.
Зникнення кількох статей витрат на виробництво і реалізацію товару або надання послуги, закономірно веде до зниження собівартості продукції і, як наслідок, зростання прибутку. Крім того, цифрова трансформація компанії, дозволяє витрачати менше часу на розробку і виведення на ринок нового продукту або навіть створення нового ринку.
Як при початку будь-яких нововведень, головне перед проведенням цифрової трансформації — визначитися з її цілями і завданнями, термінами і ресурсами, а також прийти до взаєморозуміння між відповідальними особами. Приклад такої комунікації під час реалізації проекту автоматизації ми привели у статті “Хто відповідає за автоматизацію бізнес-процесів?”.
При цьому, не вийде зробити прорив на одних тільки технологіях, але і обійтися без них в процесі реінжинірингу бізнес-моделей не вийде. Лише поєднання того й іншого дозволить обійти всі труднощі та отримати позитивний результат.
8. Трансформація — автоматизація — ідея — діджиталізація
Збільшення обсягів інформації вимагає нової якості аналізу, швидкість з якою відбуваються зміни змушує діяти і приймати рішення швидше. Розширюємо масштаб процесів — скорочуємо час операцій.
Згадаємо історичний приклад автоматизації виробництва, яку здійснив Генрі Форд. На початку своєї діяльності компанія Форд виготовляла автомобілі тільки на замовлення — збірка здійснювалася вручну. Такий підхід значно збільшував час виробництва, вартість робочої сили та вимагав висококваліфікованих спеціалістів, тож і ціна автомобілю була значною — не всі могли його собі дозволити. Метою Форда було зробити автомобіль доступним масовому користувачу, а для цього необхідно було збільшити продуктивність заводу — скоротити час виробництва, збільшити кількість готових виробів.
Це поклало початок створенню першого конвеєру, який дозволяє автоматизувати процеси — лінія збірки тепер проходила крізь всі цехи, де здійснювалася поетапно. Наступним кроком стала стандартизація деталей, що дозволило залучити до виробництва навіть некваліфікованих робочих, які могли отримати навички збірки в процесі виготовлення.
Точність та швидкість дій стали запорукою успіху масового виробництва у всьому світі. Виготовлення моделі “Т” досягло рекордного рівня — кожні 10 секунд з конвеєра сходив готовий автомобіль. Тож що відбулося? Стандартизація складових елементів разом зі зміною технології виробництва дозволили зменшити часовитрати, стандартизувати процесс, формалізувати його до того рівня, що роботу може виконувати спеціаліст будь-якої кваліфікації (з цим знімається і проблема “незамінних співробітників”) і прискорити виробництво. Автоматизація процесів постійно вдосконалюється.
Вже в наш час Тойота відкрила незвичайне виробництво: на повністю не автоматизованій лінії 18 фахівців, віком старше 65 років, вручну збирають 22 двигуна в день. Компанія дотримується думки, що виключно залучення роботів та технологій не оптимізує процес, зробити це можуть тільки люди, тож спостерігаючи за ручною збіркою, інженери Тойота аналізують процес і вже на основі цих спостережень пропонують ідеї як його поліпшити, в тому числі шляхом автоматизації. А залучення до виробництва людей похилого віку дозволяє отримати показник того, що процес настільки простий, що виконувати його можуть люди будь-якого віку.
Трансформація починається зі спостережень: збору і аналізу даних. Як у випадку революційного повороту, здійсненого у виробництві Фордом, так і на шляху неперервного вдосконалення яким йде Тойота, тільки відмінне розуміння і формалізація процесів дозволяє їх якісно автоматизувати.
Згадаймо принцип побудови піраміди Маслоу: тільки закривши базові потреби, можна переходити до потреб більш високого рівня. Сьогодні цифрова трансформація — базова потреба для бізнесу. Зміни, які слідують за її впровадженням — це перший етап у перетворенні компанії, наступний за яким — автоматизація бізнес-процесів.
Делегування рутинних процесів системі звільняє місце і час для продукування і реалізації нових ідей. А коли з’являється ідея, ми в iT.Artel діджіталізуємо її!
У Вас є ідея для Вашого бізнесу, але не знаєте як її реалізувати? Легко! Компанія виросла і потрібно автоматизація? Супер! Звертайтеся, ми не тільки оцифруємо будь-який Ваше задум, а й із задоволенням поділимося своїми ідеями і досвідом.