Захист конфіденційності, новий формат прийняття рішень та зберігання даних: ТОП перспективних тенденцій для бізнесу у 2022 році за версією Gartner. Частина 2
05.01.2022
У блозі iT.Artel про оптимізацію електронного документообігу та бізнес-процесів для підприємств ми вже розповідали про технологічні тренди 2022 року за прогнозами консалтингової компанії Gartner. У сьогоднішній статті продовжуємо огляд технологій найближчого майбутнього.
Зміст:
1. Інтелект прийняття рішень (Decision Intelligence)
2. Компоновані програми (Composable Applications)
3. Хмарні платформи (Cloud-Native Platforms)
4. Обчислення, що зміцнюють захист конфіденційних даних (Privacy-Enhancing Computation, PEC)
5. Екосистема продуктів кібербезпеки (Cybersecurity Mesh)
6. Фабрики даних (Data Fabric)
1. Інтелект прийняття рішень (Decision Intelligence)
Gartner прогнозує, що вже до 2023 року понад 33% великих організацій використовуватимуть цю технологію для стратегічного прийняття рішень, щоб підвищити конкурентні переваги своєї компанії.
Інтелект прийняття рішень — це практичний підхід до прийняття рішень, він поєднує науку даних з теорією соціальних наук, комбінує людську оцінку з висновками на основі аналітики даних. Його використання також дає основу масштабного застосування машинного навчання. Він моделює кожне рішення як набір процесів, використовуючи чітко розроблену систему decision-making, яка обробляє дані для аналізу, результати якого можуть вносити корективи в дії та поліпшувати їх за допомогою отримання зворотного зв’язку.
Інтелект прийняття рішень потенційно може покращити процес прийняття рішень людиною і навіть автоматизувати його за рахунок використання розширеної аналітики, моделювання та штучного інтелекту. Людська оцінка, яка комбінується з висновками на основі даних, може підвищити якість управлінських рішень. Це може бути корисним у тих областях, де час має високу значущість: служби порятунку, медицина, збройні сили.
Підхід до прийняття рішень на основі машинної аналітики даних став поширюватися, коли компанії отримали можливість дешево зберігати великі дані. Ринку знадобився час, щоб прийняти той факт, що машина в деякому класі завдань приймає рішення ефективніше за людину. І цей клас постійно розширюється, що може призвести до трансформації та навіть зникнення деяких ролей у бізнесі.
Йдеться не про реінжиніринг кожного рішення, а про застосування цього підходу до рішень для бізнесу, які складно ефективно прийняти за допомогою традиційних підходів. Це вимагає від бізнесу переосмислення того, як використовувати дані та аналітику для покращення процесу прийняття рішень: які дані вам потрібні, які дані для обробки краще залишити людям, а які можна передати машинам. Тут важливо буде знайти баланс цієї співпраці.
2. Компоновані програми (Composable Applications)
В умовах сучасного бізнес-контексту, який постійно змінюється, зростає потреба у швидкому реагуванні та адаптації до змін. З’являється необхідність у технологічних платформах, які забезпечують безпечну та ефективну зміну додатків. Композитна архітектура компонованої програми забезпечує таку адаптованість. Вона будується з бізнес-орієнтованих модульних компонентів. Компоновані додатки спрощують використання та повторне використання коду, скорочуючи час виходу ринку нових програмних рішень, що показує свою актуальність в епоху стрімкого розвитку технологій.
До 2024 року девізом дизайну користувацьких додатків буде принцип «компонована API або тільки API», що зробить традиційні SaaS «застарілими». Компанії, які використовуватимуть композитний підхід, розвиватимуться швидше за конкурентів на 80%, вважають аналітики Gartner. Переваги API в тому, що це рішення допомагає об’єднати різноманітні програмні програми для створення сильнішого продукту, скорочує цикл розробки за рахунок автоматизації та максимально ефективно надає нові послуги кінцевим користувачам.
Одним із підходів до формування складового додатку є розробка єдиної платформи, потенційно сумісної з усією лінійкою продуктів компанії. У розвитку окремої платформи як продукту зацікавлені великі компанії із розгалуженою мережею цифрових продуктів. Ключовими засадами побудови такої платформи можна назвати:
- створення незалежного модуля, що постачає цінний кінцевий продукт компанії споживачеві;
- гарантія єдиного користувальницького досвіду на всіх пристроях;
- розширюваність та модульність рішення;
- супровід та масштабованість за рахунок можливості гнучкого управління – перемикання функцій та зміни конфігурацій;
- єдиний механізм збору метрик, що однозначно інтерпретується серед усіх інсталяцій;
- розвитку власного API.
У конкурентній боротьбі найбільших корпорацій попит на такий підхід тільки зростатиме.
3. Хмарні платформи (Cloud-Native Platforms)
За прогнозами Gartner, хмарні платформи до 2025 року використовуватимуться більш ніж 95% цифрових сервісів, тоді як у 2021 вони обслуговували менше 40%.
У нашому iT.Блозі про оптимізацію електронного документообігу та бізнес-процесів для підприємств ви можете знайти приклад використання облікової системи попереднього покоління — 1С:Підприємство, або нового — BAS для автоматизації бізнес-процесів у хмарі, переваги та недоліки таких рішень.
Щоб зробити цифрові можливості доступними повсюдно, компаніям доведеться відмовитися від звичних уявлень про експансію та використовувати хмарні платформи. Вони дозволяють створювати ІТ-рішення швидше, надійніше і дешевше, ніж за традиційного підходу.
Однією з причин такого розвитку подій є те, що вже сьогодні значна частина додатків та сервісів розробляється для роботи в хмарному середовищі. Основні можливості хмарних обчислень використовуються для надання масштабованих та гнучких ІТ-сервісів у форматі послуги (SaaS), що скорочує час окупності та знижує витрати.
4. Обчислення, що зміцнюють захист конфіденційних даних (Privacy-Enhancing Computation, PEC)
За прогнозом Gartner, методи, які захищають особисту та конфіденційну інформацію у ненадійних середовищах на рівні даних програмного або апаратного забезпечення до 2025 року будуть використовуватись у 60% великих компаній. Ця тенденція з’явилася нарівні з появою законів про конфіденційність та захист даних, а також зростання побоювань серед користувачів.
Зберігання особистих даних є вигідною мірою для бізнесу, але з нею пов’язані й певні ризики — витік персональних даних загрожує компанії як репутаційними, так і фінансовими втратами.
Очікується також, що до 2024 року 40% споживачів будуть обманювати показники відстеження поведінки, щоб навмисно знецінити зібрані про них персональні дані та ускладнити їхню монетизацію. Наприклад, заводять одноразову адресу електронної пошти, яку використовують для поділу даних. Користувачі шукають різні методи, щоб обдурити систему.
Маніпулюючи алгоритмами і свідомо спотворюючи зміст бази даних, споживачі кидають виклик поширеному виразу: “якщо ви клієнт, ви — товар”. Мотивовані зберегти конфіденційність або бажання отримати особисту грошову вигоду, деякі споживачі прагнуть знецінити поведінкові дані, на які компанії звикли покладатися.
5. Екосистема продуктів кібербезпеки (Cybersecurity Mesh)
До 2024 року компанії, що впроваджують продукти, що забезпечують кібербезпеку, скоротять фінансові втрати від зломів та витоків на 90%.
Віддалений формат роботи сформував нові реалії — співробітники компаній можуть бути будь-де, а не тільки в офісі або на виробництві — традиційний периметр безпеки зник. З’явилася тенденція до децентралізації безпеки та перенесення заходів захисту із зовнішнього кордону ІТ-рішень на кінцевого користувача – створення рішень, що допомагають уникнути точок відмови, перевіряти справжність даних без необхідності постійного зв’язку. Cybersecurity Mesh є частиною концепції Zero Trust, коли відсутня повна довіра будь-кому, навіть внутрішнім користувачам.
Поняття Cybersecurity Mesh запроваджено Gartner. Концепція Cybersecurity mesh architecture (CSMA) – це архітектурний підхід, який поєднує розподілені служби. Екосистема з продуктів кібербезпеки допомагає створити інтегровану структуру та захистити активи незалежно від їхнього місцезнаходження. Cybersecurity Mesh – пориста мережа кібербезпеки. Це рішення формує периметр захисту навколо окремої персони, а не навколо організації.
Багато компаній, які вже скористалися послугою автоматизації бізнес-процесів для підприємств, зіштовхуються зі зростаючою необхідністю гарантувати своїм даним повну безпеку. Програмне забезпечення може містити вразливості та слабкі місця в системі захисту, які призводять до витоку даних. Тому, для збереження конфіденційності інформації ми рекомендуємо також розглянути рішення ImmuniWeb для безпеки вашої ІТ інфраструктури. Суть цієї продуктової лінійки полягає у гібриді людського та штучного інтелекту.
6. Фабрики даних (Data Fabric)
Кількість розрізнених дата-центрів та додатків за останні роки зросла, а кількість працівників у командах з обробки або залишилася незмінною, або навіть зменшилася. У зв’язку з цим у світі зріс попит на фабрики даних – В2В-сервіси, які здійснюють посередництво між платформами та бізнес-користувачами. З їхньою допомогою можна підвищити точність обробки інформації за рахунок вбудованої аналітики, при цьому скоротивши час окупності. За прогнозами Gartner: до 2024 року збільшення кількості фабрик даних підвищить ефективність використання даних у чотири рази, при цьому скоротивши вдвічі завдання з управління даними, які виконує людина.
Архітектура управління інформацією у фабриці даних використовується для максимально ефективного доступу до корпоративних даних. Це рішення з’явилися для спрощення інфраструктури інтеграції даних до організації. Серед переваг використання фабрики даних:
- дані доступні у будь-якій точці незалежно від місця їх зберігання;
- фабрики даних дозволяють створити масштабовану архітектуру;
- вбудована аналітика дає більші можливості у використанні даних;
- скорочується термін окупності нових технологій.
У 2021 році компанії підтримуються різноманітними системами: ERP, CRM і т.д. Вони можуть бути різні вендори, а ринок вендорів сегментований, адже вони конкурують у вузькій ніші за постачання максимально якісного рішення. І складається ситуація, коли джерела та формати даних відрізняються і важко поєднуються один з одним. У результаті зберігання та управління даними стає складним інженерним завданням. Фабрика даних полегшує її вирішення і знижує трудовитрати на інтеграцію даних, а компанії прагнуть використовувати співробітників ефективно, скорочуючи витрати часу на інженерні процеси.
Окремий дзвінок — постійне збільшення обсягу даних. Неправильно спроектована інфраструктура може зупинити бізнес-процес через неможливість подальшого масштабування.
Розвиток таких технологічних тенденцій прогнозує Gartner на найближчі кілька років. Багато їхніх прогнозів стають реальністю, але оцінювати їх варто, виходячи з контексту середовища, в якому ви знаходитесь. Тому ставлення до них може бути критичним чи навіть скептичним. І якщо ви ще тільки замислюєтеся про цифровізацію свого бізнесу, можна почати з малого — скористатися послугою автоматизації електронного документообігу в бізнесі. Тут ви можете ознайомитись із програмами та сервісами, які може запропонувати iT.Artel.Рекомендуємо також матеріали нашого iT.Блогу з оптимізації електронного документообігу та бізнес-процесів для підприємств.
- Прискорити зростання, форсувати оптимізацію, довіряти: ТОП перспективних тенденцій для бізнесу у 2022 році за версією Gartner. Частина 1
- Автоматизація бізнес-процесів – з чого почати?
- Backstage автоматизації: як проходить використання ERP для інтернет-магазину меблів
- Методології управління проектами: виважена класика Waterfall та гнучкий Agile
- Навіщо бізнесу цифрова трансформація? ТОП питань
- Методи впровадження ERP-системи: які етапи очікують компанію на шляху впровадження та яким буде результат
- Як вибрати ERP? Головні моменти, які потрібно врахувати