Search Task

“Залежно з якого боку подивитись…”: класифікація рішень для автоматизації бізнес-процесів

20.10.2021

Якщо основна мета автоматизації проекту – зменшити участь ручної праці у процесі, то ми маємо чимось замінити трудовитрати співробітника. І на заміну приходить або техніка, або програмно-апаратний комплекс. Відповідно, нам потрібне програмне рішення — його ми або розробляємо з нуля, або впроваджуємо готове. Однак, вибір системи автоматизації залежить від того, що ви хочете автоматизувати і кут зору, під яким ви будете вибирати систему буде змінюватися в залежності від специфіки бізнес-процесів вашого підприємства. Тому перед вибором важливо “налаштувати оптику” та визначити точки з яких ви розглядаєте систему.

З точки зору розвитку, слід розглянути такі рішення:

  • Тиражуєме, можливо параметрично налаштувати — це рішення, яке можна купити. Після придбання ви можете налаштувати його під себе, змінити окремі параметри, але не можете його переписати. Наприклад, Outlook: ви можете налаштувати під себе правила розміщення листів по папках, індивідуальний підпис, але переписати, внести якісь кардинальні зміни до цього рішення не можна;
  • Тиражуєме з можливістю доопрацювання — це класичні ERP, SAP, Axapta, 1C:Підприємство. Ці рішення ви також можете придбати, але вони будуть базою, на основі якої ви можете майже повністю переписати рішення під себе;
  • Кастомні рішення робляться на замовлення. Ви звертаєтеся до компанії з розробки рішень, робите замовлення і під вас з нуля розробляють рішення.

На сьогоднішній день у світі IT спостерігається чітка тенденція на перехід усієї інфраструктури компанії у хмару. Тобто, сервер, ваше ПЗ, що розгорталось на сервері, системний адміністратор, комп’ютери, до яких були прив’язані користувачі — вся мережева інфраструктура розташується в орендованій хмарі, а доступ можна буде отримати з будь-якого пристрою: телефон, планшет, ноутбук. Це мінімізує необхідність додаткових витрат на устаткування.

Тому на вибір системи можна дивитися також з точки зору розміщення:

  • На серверах. Уся мережева інфраструктура компанії розгорнута на сервері компанії чи хостинг;
  • У хмарі. Все програмне забезпечення, яке використовує компанія, знаходиться у хмарному сховищі. Доступ до хмари відкритий з будь-якого пристрою: ноутбук, планшет, телефон.

З точки зору підтримки:

  • Підтримка системи здійснюється всередині компанії. Такий варіант передбачає, що ваша компанія має відділ, який займається супроводом ваших систем. Або ви наймаєте фахівців для підтримки;
  • Підтримка силами підрядника (розробника системи). У цьому випадку підтримку системи здійснює сам розробник;
  • SAAS. Вибираючи це рішення, ви вибираєте сервіс: після покупки воно не потребує підтримки, тому що підтримується розробником системи. Наприклад, оренда ліцензії 1С:Підприємство: ви не купуєте облікову систему, ви берете ліцензію в оренду і вам надається доступ до всіх функцій системи, додаткова підтримка не знадобиться — всі оновлення здійснює компанія, яка підтримує рішення.

З погляду ліцензування можна розглянути такі рішення:

  • Безкоштовне або (умовно-безкоштовне). Це рішення, до якого ви підключаєтеся та використовуєте безкоштовно. Наприклад, Google Chrome – безкоштовна система. До умовно-безкоштовних належать програми, які мають пробний період;
  • Одноразовий платіж. Ви купили рішення, встановили та почали його використовувати. Але у такому варіанті у вас не буде оновлень. Зараз будь-яка система, яку ви купуєте, розвивається і провайдери беруть частину оплати за те, що її розвивають. Якщо дивитися за прикладами бізнес-систем, наприклад, ERP, то вони складаються з двох платежів: базова вартість ліцензії плюс оновлення, яке передбачає регулярну оплату (щомісяця, кварталу тощо). Якщо ви не робите таку оплату, то й оновлення будуть вам недоступні — система застигне;
  • Платіж за послугу користування. Якщо ви вже скористалися, наприклад, безкоштовним рішенням, але вичерпали його можливості і бачите необхідність розширення функціоналу, він буде доступний у платній версії. Це і буде платіж за послугу користування.

З точки зору призначення існують такі системи автоматизації:

  • CRM-системи (Customer Relationship Management) – системи для автоматизації взаємин із клієнтами;
  • SRM-системи (Supplier relationship management) — системи керування взаємодією з постачальниками;
  • ERM-системи (Enterprise Risk Management) — системи управління виробничими ризиками;
  • BI-системи (Business intelligence) – бізнес-аналітика;
  • BPM-системи (Business Process Management) — системи керування бізнес-процесами;
  • ERP-системи (Enterprise Resource Planning) — системи планування ресурсів компанії, комплексна автоматизація діяльності компанії;
  • SCM-системи (Supply Chain Management) — системи управління ланцюжками постачання;
  • WMS-системи (Warehouse Management System) — системи управління складами;
  • TMS-системи (Transportation Management System) — системи керування доставкою, транспортна логістика;
  • СЕД — системи електронного документообігу. Поділяються на системи обміну електронними документами, наприклад, Fredo, FlyDoc, Вчасно, M.E.Doc та системи для ведення внутрішнього документообігу компанії — узгодження, зберігання тощо. Огляд системи ЕДО ми робили у статті;
  • Також: Web-сайти, Web-магазини, системи автоматизації обліку та інші.

Хочете автоматизувати бізнес-процеси у Вашій компанії? Тоді настав час дізнатися більше:

  1. Автоматизація бізнес-процесів — з чого зпочати?
  2. Як автоматизація бізнес-процесів впливає на бізнес
  3. Відео-добірка з автоматизації бізнес-процесів
  4. Діджиталізація та автоматизація: як вибрати ІТ-рішення, щоб потрапити в ціль і при цьому не переплатити
  5. Програмний продукт VS проект: відмінності підходів та результатів

А якщо Ви в ситуації “немає часу пояснювати…автоматизація!”, то замовте консультацію — ми допоможемо підібрати систему для Вашого бізнесу.

Замовити консультацію

Вгору