Програмний продукт VS проект: відмінності підходів і результатів
03.08.2021
Кожен бізнес стикається з необхідністю автоматизувати бізнес-процеси для оптимізації роботи компанії. У цій статті ми розберемо, як вибрати спосіб автоматизації: за допомогою вже готового продукту (зі стандартним функціоналом), або піти в проект впровадження; Основна особливість в цих підходах і те, які результати вас чекають.
Основні відмінності проекту і продукту
У проект входить:
- робота з замовником: аналіз і вивчення існуючих бізнес-процесів, їх моделювання, презентація і узгодження, замовник визначає, що йому потрібно і який результат він очікує побачити;
- вивчення компанії, яка хоче автоматизувати;
- аналіз функціоналу системи, в якій вона зараз працює;
- накладення функціоналу компанії на пропонований продукт, його оптимальна настройка і пропозиція альтернатив;
- доробка стандартного функціоналу, в разі якщо будуть виявлені розриви між функціоналом продукту і схемою роботи компанії.
- настройка параметрів системи і навчання користувачів;
Продукт же:
- це готовий, оптимальний інструмент, який дозволяє вирішити одну конкретну або кілька пріоритетних завдань. Його можна розгорнути і навчитися користуватися самостійно;
- спрямований на вирішення проблем і завдань в певній галузі середньостатистичної компанії (поширеного бізнесу);
- в принципі підходить багатьом компаніям, але найчастіше на 100% не покриває всі потреби конкретного замовника.
Вартість проекту може в кілька разів перевищувати вартість продукту, оскільки продукт це зазвичай тиражується рішення. Всі інвестиції, які раніше були вкладені в розробку продукту, рівномірно розподіляються між усіма компаніями, які придбають ліцензійне програмне забезпечення. Проект же реалізується один раз під конкретного замовника, і всі витрати теж лягають на нього.
Відповідальність за результат
При купівлі товару, і при розробці проекту, система повинна бути адаптована замовника – однозначно. Різниця в тому, хто буде нести ризики по впровадженню і хто буде впроваджувати. Якщо замовник купує ліцензію, то він впроваджує її сам, або залучає інших фахівців. Замовник адаптується під систему, а не навпаки.
Якщо ж компанія йде в проект, то завдання по впровадженню проекту лягають на Підрядника. І вже це головний біль Підрядника як налаштувати систему щоб вона працювала під завдання клієнта і давала бажаний результат.
Наведемо приклад: ви купуєте кухню в IKEA – готовий продукт. Вам привозять інструкцію, матеріали, запчастини і потрібні інструменти. Далі результат залежить тільки від вас. У проекті, ви вибираєте дизайн, до вас приїжджають фахівці, вони роблять виміри, підганяють все під потрібні параметри, дають рекомендації і займаються установкою.
Як зрозуміти, чи потрібен продукт або проект?
Якщо ви маленька компанія, швидше за все, що у вас дуже прості бізнес-процеси, і для них можна підібрати готовий продукт.
Що ми маємо на увазі під “невелика компанія з простими бізнес-процесами”, наприклад: роздрібний магазин у якого два продавці, один постачальник, є касовий апарат, невеликий обсяг номенклатури. У процесах значиться: закупівля у постачальника, продаж товарів, інвентаризація, виплата оренди, зарплат, комунальні послуги, здача звітності до контролюючих органів та в принципі все ..
Якщо у вас складні великі бізнес-процеси, велика компанія і стандартне рішення повністю не підходить, вибирайте проект. У складні процеси входить: маркетинг, обмін з сайтом, управлінський і бухгалтерський облік, процеси планування, бюджетування та інші специфічні процеси, які виділяють вас серед конкурентів.
У будь-якому випадку, краще звертайтеся до експертів в автоматизації бізнес-процесів. Особисто наша думка і досвід показує, компанії, які займаються і продажем готових рішень і впровадженням великих проектів або розробкою під замовлення, краще допоможуть визначити оптимальне рішення. Вони точно повинні провести початковий аналіз ситуації і потреб Замовника. Це один з основних критеріїв списку “як вибрати підрядника”. Ми обов’язково розкриємо цю тему в наступних наших матеріалах, а поки рада від нас – не лінуйтеся звернутися до кількох підрядникам. Порівняйте співвідношення ціна / якість. Подивіться успішні кейси і відгуки клієнтів.
Перший етап – це завжди консультація, яка допоможе зрозуміти, чи потрібен вам проект, або підійде стандартне рішення. Це вбереже вас від ризику, де ви вже заплатили, а рішення вам не підходить.