Про тих, хто додає вишеньку на торт вашого ІТ продукту
10.09.2020
У нашому сучасному світі без програмних продуктів вже ніяк, і вони обов’язково повинні проходити перевірку на якість перед тим, як стануть доступними кінцевому споживачеві (користувачеві).
9 вересня відзначають своє професійне день тестувальники. На жаль, найчастіше вони залишаються в тіні, а всі заслуги по випуску програмних продуктів записують на рахунок програмістів і менеджменту. А адже в більшій мірі саме від тестувальника залежить якість продукту і, як результат, успіх проекту. Він доводить сирий продукт до розуму і викладає заповітну вишеньку на торт перед подачею на стіл.
До цього дня ми вирішили написати матеріал і трохи розповісти хто вони такі, чим займаються і чи потрібні вони бізнесу? В нашій команді iT.Artel тестувальників цілих два і це, ви не повірите, прекрасні дівчата. Ми з ними поспілкувалися і вирішили трохи розкрити їх закулісне робоче життя. Але перед цим трохи теорії.
Хто такий тестувальник? Розбираємося в красивих модних абревіатурах і словах – QA, QC і testing
QA (англ. Quality Assurance) – забезпечення якості продукту. Це найбільш широке поняття, що позначає весь комплекс процесів, які забезпечують якість продукту. QA неподільне з усіма етапами розробки: від опису проекту до тестування, релізу і навіть пост-релізний супроводу.
QC (англ. Quality Control) – контроль якості продукту – це складова комплексу QA, яка відповідає за аналіз результатів тестування, пошук помилок (на професійному сленгу – багів) і їх усунення. Сюди входять аналіз коду, технічні огляди, аналіз дизайну, тестування і інше.
Саме тестування – як ви розумієте, це вже безпосередньо процес перевірки результатів виконаної роботи на відповідність раніше встановленим вимогам. Без тестування неможливе створення якісної системи.
А щоб більше барвисто донести важливість тестувальника в ІТ команді, ось вам професійна жарт:
– Навіщо потрібні тестувальники?
– Щоб програмісту, який гордо сказав «Це зробив я!», було від кого почути: «Ну і подивися, яку дурницю ти зробив!».
Чим ще займається тестувальник крім пошуку помилок?
Крім пошуку багів, тестувальник на практиці перевіряє працездатність всієї функціональності продукту. Потрібно переконатися в тому, що найпростіші дії користувачів не викликають збоїв, все працює мінімум як заявлено, а максимум – всі “входи і виходи” передбачені.
Які напрямки тестування існують?
Спеціалізацію тестувальників можна розділити за напрямками: тестування безпеки, продуктивності, юзабіліті (зручність використання); а також за методами написання тестів: ручне і автоматизоване тестування.
Якими навичками повинен володіти тестувальник?
Як і в багатьох ІТ спеціалізаціях є базові стартові навички і, звичайно, в першу чергу міцні теоретичні та практичні навички.
До того ж, необхідно володіти рядом специфічних якостей. Наприклад, від природи бути допитливим, уважним до деталей, ми б навіть сказали – перфекціоністом.
Необхідно бути дуже посидючим і скрупульозним. Хоча наші програмісти сказали б – допитливими і не вихованим. Тому що хто, як не тестувальник, скаже розробнику, що його дітище трохи не таке й щось в ньому пішло не так.
Тестувальник як детектив: він йде по «гарячих слідах» і вишукує вузькі місця системи. У хід ідуть різні дедуктивні методи а часом навіть неординарні прийоми. Щоб відшукати помилку, що сховалася в глибині програми, потрібно бути винахідливим: задавати потрібні питання, знати психологію програміста і вміти передбачати, де саме може переховуватися підступний баг. Справжній професіонал ніколи не обмежиться виконанням шаблонних чек-листів, він придумає власні способи тестування, спробує різні шляхи і комбінації.
Ось у наших фахівців вже за майже 18 років роботи з великими проектами сформована ціла професійна база знань. Наші тестувальники, вони ж консультанти проектів, ведуть список найпоширеніших системних помилок, роблять їх аналіз, вказують способи їх вирішення і методи недопущення таких помилок надалі.
Спеціаліст, який хоче спробувати себе в QA і QC, повинен володіти незалежною точкою зору і любити постійно перевіряти себе, доводячи продукт до досконалості, в межах розумного, звичайно. Ще один важливий момент – прагнення робити внесок в розвиток нових технологій. Наприклад, зараз на ринку ІТ акцент йде в бік автоматизації бізнес-процесів. Тестувальники постійно освоюють нові для себе аспекти, наприклад, мови програмування. Таким чином, фахівець з тестування йде в ногу з часом, появою і розвитком нових технологій.
Як стають тестувальником?
На даний момент в вузах немає спеціальності «тестувальник». Проведення тестів зараз вивчається тільки в рамках програмування. Практичний досвід можна отримувати, тільки якщо паралельно працювати на реальних проектах.
Хороша новина – варіантів, як освоїти професію тестувальника досить багато. Можна самостійно отримувати гідні знання по книгам, статтям і з відеоуроків. Найцінніший все ж – практичний досвід, збудований роками і великим портфоліо цікавих проектів.
Порада від команди фахівців QA і QC iT.Artel
Хороший тестувальник той, хто постійно вчиться, розвивається, практикується і робить висновки з попередніх помилок, щоб не допускати їх у майбутньому. Наші фахівці постійно підвищують свою кваліфікацію, навчаються новим технологіям і з задоволенням обмінюються досвідом.
Ось, наприклад, зовсім недавно наш аналітик і тестувальник – Олена Бардакова пройшла навчання та захистила проект. З чим ми її і вітаємо, і, звичайно, пишаємося її успіхами. Впевнені, на досягнутому вона не зупиниться, адже вона справжній цілеспрямований професіонал своєї справи.
Чи потрібен свій тестувальник компанії?
Нам потрібен! Звичайно у тих компаній, які відповідають за розробку, доопрацювання та впровадження програмних продуктів, повинні в команді бути свої тестувальники. Якщо ж говорити про компанії, які просто є користувачами системи, то необхідності наймати своїх немає, можете звертатися до нас.
Тестувальниками не народжуються і з ВНЗ не випускаються, ними стають. Як і наші фахівці, якими ми пишаємося в iT.Artel, загартовуються і ростуть в умовах великих і складних проєктів. Це сильні і тямущі особистості, з логічним і неординарним мисленням. Як би добре вони не знали свою справу, вони завжди відповідально ставиться до клієнта.
Перед тим, як віддати проект клієнту, вони проводять три етапи тестування:
- програмісти;
- тестувальники і консультанти;
- внутрішня фокус-група користувачів. Залежно від проєкту залучають колег з різних рівнів. Наприклад, сисадміна, відділ продажів, фінвідділ і бухгалтерів, інших.
Обов’язково проводять тест на копії робочої бази і тільки якщо вже все зроблено добре, віддають клієнту готовий продукт.
Вітаємо всіх колег тестувальників з професійним святом. Бажаємо терпіння, зростання і успіхів у вашій відповідальній справі!